В условията на домашна изолация и тренировки вкъщи, заради превенцията срещу коронавируса, спортистите може да правят освен физически упражнения и такива за ума, за психическата устойчивост.
Да визуализират ситуации, състезания, елементи.
Да се абстрахират от негативни фактори.
Да събудят потенциала си.
В тази връзка BGswim.com прави втори прочит на полезната публикация на д-р Алън Голбърг, напътстващ състезателите от страниците на „Swimming world” – списанието, което от десетилетия е библията на плувците.
Любопитен момент е, че тази статия послужи и за курсова работа на главния редактор на BGswim.com, която бе оценявана от преподаватели, станал зам. ректори, ректори на Спортната академия, през годините бяха част от ръководството на спортното министерсво.
Д-р Алън Голбърг съветва ги как да използват психиката си за върхови изяви в басейна.
Предупреждава ги:
„Победителите виждат това, което искат да се случи. Губещите виждат страха от провала”.
Покажете ми плувец, който се задъхва или психясва под напрежението на голямо състезание и аз ще ви посоча атлет, в чиято глава се въртят неправилни мисли. Преди или по време на надпреварата.
Дори, когато спортистите правят всичко необходимо физически, техният предстартов „монолог”, концентрацията и визуализацията може да саботират изявите им. За да станеш шампион в този спорт и да произведеш такива като треньор, трябва да си изградиш навик за тренировка на психиката.
Една от критичните зони на психотренировките и подготовката за нея, които се нуждаят систематично от поддържане, е визуализацията. Какви картини виждат в съзнанието си вашите плувци преди състезанието? Дали прекарват нощта преди старта „на ръба на ноктите”, виждайки старта и обръщанията? Дали чакат изтичащите секунди до скока или им бяга чувството към водата и усет за бързината? Виждат ли се дисквалифицирани или задушаващи се в последните метри? Вие като треньор какво правите, за да им помогнете да изградят правилните образи и мисли?
С постоянна практика нервно-мускулният път се развива и лесно може да бъде последвана от ефективна ситуация на състезанието. Използвайки тази сила, тялото може да бъде програмирано да отговаря, както в деня на битката. С приповдигнато самочувствие състезателите са в състояние да контролират вътрешните филми. Готови са за успеха.
И обратното. Ако състезателят си мисли: „Този няма как да го бия”,
„Последният път така се гипсирах” или „Ако ме декласират”, ще им е доста трудно да реализират потенциала си.
И така как вие като треньор започнете да вместявате положителните упражнения за психика с тренировките? На първо място трябва да сте убеден, че ще го правите през целия цикъл на подготовка. Хубаво е упражненията да се използват в периода на заостряне и преди големите състезания. Те обаче ще бъдат много по-ефективни, ако присъстват в дневната или седмичната програма.
Като всяко качество, колкото повече го упражняваш, толкова то ще се развива.
Не очаквайте всеки да се включи с ентусиазъм. Дори може да ви помислят за изперкал. Не всеки се чувства комфортно със затворени очи, предизвиквайки образи. Дори 6-годишните деца може да се окажат опърничави. Просто бъдете търпелив! Дайте им шанс да го изберат, но не позволявайте на отказалите да влияят на останалите!
И за финал, убедете всички в отбора, че майсторлъкът на това мощно за изява качество ще дойде единствено след редовни занимания. Обяснете, че всеки си представя по-различен начин нещата. Някои състезатели може да чуват музика от филми. Други да виждат черно и бяло. Трети пък може да не „виждат” нищо, но да имат усещане за състезанието.
Единствено със съдържателна тренировка плувецът ще може да развие способността да вижда и чува движението като живо. За да постигнете успех с упражненията по образност, следвайте следните инструкции:
1. Всички упражнения по образност трябва да се предхождат от кратък период на релаксация:
Окуражавайте спортистите да възпроизвежда максимално правдоподобни и детайлни образи. Напомняйте им да виждат цвят, светлина, форма, движение. Да чуват звуци (високи, ниски), тонове. Да почувстват стартовото блокче, дистанцията, водата. Да видят финала и всичките емоции, които го съпровождат.3. Окуражавайте ги да бъдат вътре в екшъна:
Има два подхода да се практикуват упражненият за психика. Можете да накарате състезателя да си представи надпреварата, виждайки се отвън. Или пък можете да ги вкарате в действието.
Вътрешната образност е най-ефективна за крайния успех на състезанието. Външната образност (или да бъдеш вън от действието) е полезна при заучаването на нещо ново или при поправянето на грешка в техниката.
4. Имайте образна цел в съзнанието на упражнение:
Физическото упражнение е винаги по-ефективно, когато имате ясна цел в мозъка си и работите за постигането й. С тренировката за психика е същото. Ако плувецът си представя как диша на удобната му страна, накарайте го да мисли как плува на правилната. Ако състезателят е затормозен, че не може да преодолее гипса в определени метри на състезанието, накарайте го да си представи, че точно там е най-мощен.
5. Имайте начало, среда и край на упражнението:
Окуражавайте плувците да започнат визуализацията с предстартови сцени. Обуване на банския костюм, разгрявка, времето зад стартовото блокче, стартът, дистанцията и финалът. Плувецът трябва да овладее техниката на представяне за цялата надпревара.
За състезателите на дълги разстояние не е препоръчително да си представят сцени със старта, дистанцията и финала.
6. Правете сеансите кратки:
Твърде дългото време на сеансите приспива състезателите.
7. Обучавайте ги на самоконтрол:
Напомняйте на плувците, че майсторството изисква практика. Да не губят кураж в началото, ако не могат да контролират образите си. Това може да доведе до погрешни картини. Убедете ги, че когато мозъците им са родили кошмари, те ще ги овладеят.
Накарайте ги да си повярват, че са пилот, а в най-критичния момент ще натиснат бутона за катапултиране. После да върнат мисълта си обратно и да изиграят сцената на ново.

1. Загатвайте развитието на върховите изяви – Повторение на голямото състезание:
Накарайте плувците си да се замислят за поредния път, когато са имали важно състезание. Колкото по-голяма е емоцията, толкова по-добре. След като ги успокоите, върнете ги във времето на тази надпревара. Накарайте ги да го повторят в окото на съзнанието си! Нека видят, почувстват, чуят всичко, което се е случило тогава. Помогнете им да добавят детайли.Веднъж привели ги през състезанието, накарайте ги да хванат и стартът, на който наистина са се почувствали като победители. Нека се фокусират точно върху този момент – когато са се почувствали мощни, неудържими, напълно самоуверени. Трябва да повторят сцената няколко пъти. Докато влязат и се вживеят в образа.
Подайте им символи и думи като „сила”, „бързина”, „скорост”, „плъзгане”, фрази като: „Никой не може да ми диша в гърба”.
Податката може и да е образ (котка, акула, локомотив) или цвят, както и състояние на мускула (стиснат юмрук). В момента в, който призовете в състезателя образа, накарайте ги да назоват „символа на върхова изява”.
Трябва обаче да сте сигурен, че сте избрали състезанието с най-голям емоционален заряд.
3. Овладейте физическите проблеми, страха. С копирането на образи:
Накарайте състезателите да направят списък на техните „горещи бутони” – на уязвимите им точки. На нещата, които могат да ги изкарат от равновесие, ядосат или разочароват. Те може да са провокирани от неудачна загрявка, съперник, предишно лошо състезание или чувство за болка и умора.
Стъпка 2
Стъпка 3
Приканете състезателите да правят упражнения в състезателна обстановка. Ако правилно подготвяте вашите плувци, те рядко ще бъдат вадени от равновесие. И то в най-важния момент.Помнете обаче, че упражненията за психическа устойчивост са едно от най-мощните елементи, които трябва да изградите във вашите състезатели. Да им помогнете да достигнат своя пълен потенциал. И то в деня на голямото състезание.