Между 2008 г. и 2009 г. за период от 18 месеца бяха поставени над 100 нови рекорда в плуването – в различни стилове и дистанции. Повечето от тях остават и днес, а този кратък период на рекорди е и най-спорният момент в историята на плуването.
В основната си част десетките постижения бяха свързани с обгръщащите тялото костюми LZR Racer, производство на Speedo. Освен по-добра аеродинамика и по-малко триене с малките мехурчета въздух в тях стегнатите костюми осигуряваха и по-добра плаваемост. На Олимпиадата в Пекин през 2008 г. състезателите поставиха 25 световни рекорда. А 98% от всички участници бяха облечени с костюми LZR Racer.
Последва битка между отделните производители за пускане на все „по-бързи“ костюми за плуване, докато в началото на 2010 г. Световната федерация по плуване (FINA) ограничи технологиите, които подпомагат плуването. Така плувците се върнаха към по-традиционните „бански“ и рекордите останаха в миналото.
Вижте възходът и краят на бързите бански ТУК
Сега ситуацията се повтаря в друг спорт – бягането на дълги разстояния, като „виновникът“ са маратонките Nike Vaporfly. Лансираният преди 3 години модел с дебела подметка с характерна клиновидна форма на петата и вградена карбонова пластина помага на атлетите да бягат с около 4% по-бързо при равни други условия. Обувките, чието четвърто поколение се разработва в момента, бяха носени при покоряването на редица рекорди, като в момента всички други големи производители се опитват да копират техния дизайн, вкарвайки карбонови пластини в подметките.
От 2017 г. насам тези обувки пренаписаха историята на бягането – петте най-бързи мъжки маратона, четири от десетте женски и 31 от общо 36-те маратонски бягания през 2019 г. бяха спечелени с тях. Но успехът им попадна под полезрението на спортни експерти, които смятат, че те прекалено много подпомагат спортистите, играейки ролята на „технологичен допинг“. В същото време високата им цена – около €300 за чифт, ги прави труднодостъпни за масовата публика. При това те издържат само около 320 км бягане, което допълнително натоварва бюджета.
В резултат миналата седмица Международната федерация по лека атлетика (World Athletics) наложи ограничения за използването на високотехнологични обувки в състезания, които влизат в сила от 30 април. Изискванията са, ако се ползват такива, те да са били налични на пазара поне 4 месеца преди съответната надпревара. Дебелината на подметката им да не е повече от 40 мм и да имат най-много една твърда пластина в подметката. Това оставя в играта актуалните две разновидности на Vaporfly – 4% и Next%, но не допуска все още неизлезлия на пазара модел на Nike Alphafly, с който беше поставен рекордът за класическия маратон за под 2 часа на Елиуд Кипчоге в края на 2019 г., който не е официално признат. Неговата подметка е дебела около 5 сантиметра.
Серията Vaporfly е един от малкото примери, чиято реклама наистина е вярна. Твърденията на Nike, че с тях се постигат с 4% по-добри резултати (откъдето идва и наименованието на един от моделите, бел. ред.), бяха потвърдени от научни и емпирични изследвания. Миналия декември в. „Ню Йорк Таймс“ публикува анализ, в който се проследяват резултатите от над 1 млн. маратона и полумаратона от 2014 г. насам. Той показва, че тези, които са бягали с Vaporfly, са постигнали значително по-добри резултати.
Глобалната спортна мрежа Strava съобщи, че средното време за маратон, пробягано с Vaporfly през 2019 г., е с 8,7% по-кратко, отколкото със следващата по бързина обувка Adidas Boston.
Няма съмнение, че в момента Vaporfly е предпочитаната маратонка за състезания. Но за топатлетите има друг проблем – всички са обвързани със спонсорски договори и не могат сами да избират какви обувки да използват. В същото време в онлайн магазините всички модели от серията са изчерпани, като в Amazon предприемчиви търговци ги продават на двойно и тройно по-високи цени от препоръчителните. И
Как „работят“ маратонките Vaporfly
Тайната за тяхното представяне е в подметката. Тя е направена така, че да връща колкото се може повече енергия на бегача. Това се постига с дебел слой от плътна пяна, оформена в подаващ се зад петата клин – мястото, където кракът пада при бягане. Подметката е разделена на два слоя, между които се намира твърд пласт от карбон. Той действа като пружина, която се свива при стъпване и допълнително поема енергията от подметката, като осигурява пружиниращо нагоре движение. Този дизайн намалява значително загубата на енергия при бягане. Колкото по-бързо е бягането, толкова повече енергия се връща обратно.
Традиционните спортни обувки връщат обратно около 65% от енергията, която атлетът отдава в посока към земята. Но при Vaporfly тази стойност е над 85% – както заради карбоновата вложка, така и заради новия тип пенеста гума, наречена Pebax. Допълнително значение има и оформянето на карбоновата вложка, която не е плоска, а извита в предната част, като така подпомага движението от пета към пръсти, което става при бягането.
Снимки: Gulliver Photos/Getty Images
Материалът е публикуван в списание „Икономист“